lördag 21 augusti 2010

Tom lägenhet


Favoritbloggerskan Bodil M skriver idag om den fridfullt tomma nya lägenhet hon befinner sig i, med enbart en portabel dator och ett USB-modem - det kan nog ge en känsla av frid och nya möjligheter. Allt som är nerpackat och tänkt att flyttas kanske inte behöver följa med till det nya livet.

Jag har flyttat nyligen till ett (lånat) hus, och ska förmodligen snart flytta igen -för varje gång minskar mitt behov av alla en gång förmodat nödvändiga saker. Det känns inte alltför svårt att lämna en hel del bakom sig, och det blir allt tydligare vad som känns viktigt att ta med sig.

Böcker, numera reducerade till några omlästa och omläsbara trotjänare - övriga sorterade i banankartonger för försäljning på utomordentliga Bokbörsen. Inga stora förtjänster, ganska mycket administration och packande och postletande och -lämnande - men böckerna blir lästa igen av någon som vill. Och så kan de gå vidare.

Vackra glas, några älsklingstallrikar, några bra vassa knivar och skärbrädan av en befaren planka med dekorativt hål i (hittades under segeltur nära Fredlarna i Stockholms skärgård). Skärbrädan som min älskade gjorde åt mig. Tekanna och stor mugg, bra kastruller och stekpannor/-grytor, över huvud taget bra redskap. Svärmors gamla sybord, mosters mässingsmortel och fotot på min ledsna mamma och hennes andra syster. De tavlor jag numera har kvar. Cykeln, och ett par svampkorgar, lite sänglinne, handdukar och vackra gamla dukar. Rottingvinstället på hjul, bara för att det är så knäppt. 40-talstaklampan med glasskiva som kostade 400 kr att laga. Sängen. Min Tempur-kudde.

Datorn (lånad), skrivaren och modemet. Lite kläder och toalettsaker, hårtorken. Alla mina ljusstakar, ca 15 stycken, men de tar inte stor plats.

Det blev en del, blir förmodligen ännu mera när jag väl ska till, om jag ska till. Det beror på vem som kan ställa upp och hyra ut ett vinterbonat torp med vedspis till mig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar