fredag 13 augusti 2010

Fredag, igen...









Bodil Malmsten tycks ha tagit ledigt några dagar, efter sitt senaste inlägg om alltför få organdonatorer = alltför många hjärndöda beslutare som knallar omkring...

Inte vet jag, själv har jag idag gjort vinbärssylt, blandat röda och svarta vinbär som de senaste dagarna ropat på mig att komma och plocka innan vi faller ner eller blir uppätna av fåglarna - så idag gjorde jag det, plockade. Tvättat har jag också, och pysslat med Bokbörsen-beställningar.

Något ska man ju göra när man är pensionär! T ex skriva i en blogg som ingen mer än jag själv läser! Alltid får det en stund att gå - det känns konstigt att vara fullt frisk (åtminstone kroppsligen, och såvitt jag vet) och inte ha något vettigt att göra om dagarna.

Äta frukost, städa lite, tvätta lite, plocka lite, äta lunch, dricka kaffe däremellan ibland, ta några bilder med telefonen på de vackra rosorna som växer vid husets gavel och som jag annars inte ser om jag inte går dit och tittar. ta en bild på grannen som jobbar med skorstenen på sitt hus, och blir en fin silhuett mot himlen i motljus. Kolla e-posten, lösa Sudoku (har lärt mig stava till det, men lösa de "genialiska" varianeterna är svårare). Fotbad, fila fötterna och måla tånaglarna. Middag och ett glas vin, läsa lite till. Något telefonsamtal, några mail att besvara.

Mycket energi som förtvinar när den inte används, ungefär som muskler. Jag skyller på att jag ju sitter långt ute på landet, utan bil, så därför KAN jag ju inte - vad det nu är jag inte kan. Delvis är det sant. Delvis vill jag inte, fast jag vet att jag skulle må bra av att - vad det nu är jag skulle göra om jag kunde.

Och innan jag vet ordet av (vilket ord åsyftas?!) är jag ännu mera pensionär, sitter/ligger på hemmet och försöker få i mig mat från Sala, lagad för flera dagar sedan och inte människovärdig, inte i Sverige i alla fall. Jag vill inte det heller. Någon av kvällstidningarna hade en omröstningsfråga "är du rädd att bli gammal?" - 98% var det! (Jag vet inte hur många som röstat.)

"Nedmontering" talade Bodil M om och menade sin egen hjärnkapacitet - nedmontering handlar det om i det som kallas vård av äldre människor också. Värdighet är det inte fråga om, inte ens vad matintag gäller. Hemma får man inte bo, ens om sonen vårdar en och vill ta hand om en. Vad håller vi/ni på med - vi har en "äldreminister" som säkert tituleras något annat - men vad gör hon? (för det är ju en hon, "äldrefrågor" hanteras av kvinnor i den mån de hanteras över huvud taget.

Burr.

Energiöverskottet gör också att jag vaknar tidigt om morgnarna, i morse t ex runt 5-tiden, dimmigt och vackert var det utanför det öppna fönstret. Solen tog sig igenom efter någon timme, och det var skönt att sitta på altanen med tekoppen. Och i morgon är det lördag, sedan kommer söndag, måndag - och på tisdag kommer två goda gamla vänner med kräftor mm - deras sängar är redan renbäddade, rummen städade och fräscha - kanske hinner vi med någon vända Canasta, före eller efter kräftätandet!

En hel del energi går åt att överföra bilder från telefonen till datorn - men här är de nu. Granne på tak och ros! Fina båda två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar