söndag 22 augusti 2010

"Känner du Johan Jansson..."?



Nej, han bor inte på Söder, är inte bror till Fia, men lite vindögd är han nog.

Eller var, rimligen är han död sedan länge. Jag tror att han bodde någonstans i Västmanland, eftersom jag köpt bilden av honom där på en auktion. Jag vet inte när tavlan är gjord, men den är gammal - baksidan består av plankor, därmed före masonitens tillblivelse. På baksidan är skrivet med sirlig handstil

"Du Johan Jansson gamle hedersbror!
Jag nu ditt konterfej har ritadt,
Till minne åt dig sjelf och åt din Mor,
Som mången sömnlös natt för dig har setadt,
Då du långt bort i vida verlden for,
Till Mexico, Niagara, Columbia och Kalifornien.
Ifall du skulle komma hem igen
Så har du här ett minne af din gamle
Barndomsvän."

Signaturen tolkar jag som "J.E. Butén".

Det är en tung tavla, och stor, omsorgsfullt inramad med passe partout och allt - och den fyller mig med ömhet.

Jag undrar om den här resenären någonsin kom hem till sin mor och sin barndomsvän - jag fantiserar om hans liv där borta i "vida verlden" eller därhemma i Västmanland, Sverige, någon gång före förra sekelskiftet. Och jag undrar om hans mor sov gott om nätterna eller om hon fortsatte att vara sömnlös?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar