torsdag 5 augusti 2010


Sol igen, härligt torkväder för tvätten som hänger ute!

Björklund (fp) röner inga lovord idag i tidningarna för sitt utspel om att varje skola ska få bestämma om burkha får förekomma eller inte. Det är jag tacksam för! En skribent beskrev det som "ett dopp i en valpopulistisk dypöl" eller så, minns inte riktigt men gillade att hans förslag görs ner.

Varför inte låta varje kvinna/flicka bestämma? Flickan som inte fick bli barnskötare har ännu inte fått sitt ärende prövat - det tar tid för myndigheterna att hantera det som uppenbarligen är svårhanterligt!

Läste även idag med glädje Bodil Malmstens blogg Finistère - hon skriver om ett annat myndighetsSveriges ingripanden - den man som tröttnade på att vänta på akuten och sydde ihop sig själv, tyvärr med sjukhusets nål och tråd... Han blev polisanmäld för att han använt sjukhusets material - hade det varit OK om han haft med sig utrustningen själv?

Och hon funderar över hur Frankrike som annars fungerar dåligt vad gäller organisation och ordning - hur man där kan ha en fungerande sjukvård, när vi i Sverige är så bokstavligt klena! För mycket papper och blanketter här, ordning men ingen vård!

Själv gläds jag idag åt att jag är frisk, att jag är gladare till sinnes än häromdagen nu när solen skiner och vattnet på sjön glittrar - jag badade igår i regnet och även det är en behaglig upplevelse. Ibland är livet gott.

En av mina bokköpare (Bokbörsen är ett utomordentligt bra ställe för att se till att ens böcker får ett längre liv och glädjer flera) kallade mig också tacksamt för "hederlig" eftersom jag ville veta hans kontonummer för att betala tillbaka 160 kronor som han betalt för mycket för en bok - han hade lyckats lägga in betalningen tre gånger i stället för en! "Hederlig" känns bra att benämnas.

Och, till och med två ägg på tork i ett diskställ är vackra en sådan här dag! Jag skulle aldrig kasta dem på NÅGON...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar