onsdag 4 augusti 2010

Hungrig som en varg?


Idag kan man läsa om vargen som rivit en kalv vid en gård nära Norrtälje - ska jag bli rädd för att gå ut i skogen nu, jag som bor i trakten? Ett äldre par jag talade med plockade inte längre svamp, eftersom "det finns vargar i skogen" - och det var innan den hungriga vargen jagade! Jag måste erkänna att det är lättare att gilla vargar när de finns på lite längre håll - i ett anonymt Norrland kanske - men jag vägrar att tro att ens den här vargpappan eller -mamman skulle vara intresserad av en äldre tant med svampkorg, dvs mig!

Eftersom svampen inte hunnit fram ännu, och jag för ögonblicket befinner mig på annan ort, behöver jag inte bevisa min tes ännu.

Läs för övrigt Bodil Malmstens blogg - hon är som vanligt så bra! Jag blir glad till och med en sådan här regnig och seg dag. Jag beundrar också hennes disciplin, hon skriver något så gott som varje dag. Själv har jag just insett att jag skriver bara när jag är ensam. Hundars sällskap räknas inte.

De (lånade, två vackra svartvita cockerspaniels) är som jag idag, sega och vill helst sova, inte ens kisspromenaden i morse lockade, den ena vände i dörren och fick dras ut.

Sjön jag ser ut över från köksfönstret rör sig hela tiden, av vind eller av regn. Fåglarna duckar någonstans idag och syns inte till. Gräset är grönt igen, allt är blött. Idag tror jag inte att det blir något dopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar