torsdag 19 augusti 2010

Stulen bil återfanns på okänd ort



Anslut eller koppla från har varit frågan för dagen - datorn har sprattlat och vill inte vara stabil - om det är mig, datorn eller Telia - eller vädret - det är fel på är oklart! Nu vill den igen så jag passar på. Jag har just läst Finistère, med glädje som vanligt, och BM pratar om Östermalmsnytt och dess polisrapporter... Jag tror att Sala Allehanda slår Östermalmsnytt,vad sägs om denna rubrik: Stulen bil återfanns på okänd ort!!

Hur gick återfinnandet till?

Den rubriken lockar fortfarande fram ett leende, trots att det är något år sedan jag såg den i tidningen. Intet ont om den lokala pressen för övrigt, när jag bodde däruppe så var det utomordentligt bra att läsa tidningen, jag saknade inte alls Stockholms-pressen.

Jag har ätit kräftor i goda vänners lag, och vännerna har nu återvänt till sina världar. Det är både skönt och ensamt. Det går kanske lite för lätt att vänja sig vid att vara ensam, samtidigt som jag ju klagar över det. Och cykel till en landsvägsbuss som går ett par gånger om dagen till centralorten för att där ta nästa buss till Uppsala där syrrorna bor ids jag inte. De tycker jag är lat. Jag tycker de kunde åka hit i sina bilar, eller i en bil, det räcker. Stackars jag har ingen bil...

Men den är inte stulen, har just aldrig haft någon egen bil, en gammal Opel några år efter skilsmässan, tills den var skrotfärdig men jag lyckades sälja den till accepterande man som skulle fixa det som behövdes. För ögonblicket (vilket "understatement" - borde skriva "för åtskilliga år framöver") tillåter inte min ekonomi någon bil, varken inköp av eller drift och underhåll etc.

Vem har ett torp att hyra ut, förresten? Vedspis och vinterbonat, men det behöver inte vara stort. Rymma några lådor böcker och annat livsnödvändigt - det räcker.

Nåja, livet går på - solen skiner på stubbåkern utanför fönstren, regnfukten mellan fönsterrutorna har torkat under dagen, svalorna flyger fortfarande och getingarna kravlar omkring. Lite höst känns det som i luften. Men bara lite, ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar