onsdag 16 mars 2011

tillkämpat?

"skriv om något tillkämpat" säger skrivpuffande Ann Ljungberg idag. Jaha - tillkämpat lugn, dito tyst, dito glad - vaddå? Ett konstigt ord, som bara blir konstigare ju flera gånger jag skriver och tänker det. Men visst är delar av mig tillkämpade emellanåt - om därmed menas att jag hårt anstränger mig för att vara något jag inte är, visa en känsla jag inte riktigt har, göra något jag kanske inte vill.

Eller kan tillkämpat ha en mera positiv betydelse? Innebära att man/jag kämpat hårt och vunnit vad det nu är?

Inte vet jag, men "tillkämpat lugn" kanske är vad de styrande i Japan just nu försöker visa folket. Själv ska jag vara med om den tysta minut klockan 12 idag som utlysts för Japan - vi är tack och lov långt därifrån, men deras sorg och skräck inför det som kallas framtid kan vi ändå dela, lite grann. Om vi alla tystnar, och låter våra känslor och våra tankar gå till människorna i Japan en enda kort minut kanske något av den omtanken och kärleken når fram. Om den gör någon "nytta" vet jag inte, den nyttan kanske mest gynnar mig själv. Men den tystnaden är inte tillkämpad, så mycket vet jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar