lördag 19 mars 2011

Dagdrömmar - eller snarare kvälls-

Såvitt jag begriper av statistiken på besökare på bloggarna är det just inga som läser eller tittar in. Så varför skriver jag då? Svaret är enkelt, jag skriver för mig själv. För att skriva, inget annat. Det räcker hyfsat, även om det skulle vara roligt om någon läste och kommenterade det skrivna. Beskrivna.

Läste med förundran Bodil M´s bloggberättelse om hotelläventyr idag och påmindes om när N, M och jag själv var i San Francisco för många år sedan, 20 närmare bestämt. När vi skulle åka hem till Sverige igen och M hade tappat bort nyckeln till kassaskåpet, och hotellet hävdade att det inte fanns någon extranyckel. Pass och flygbiljetter låg i skåpet...

Två av oss åkte i förväg till flygplatsen (varför vet jag inte nu), en stannade kvar och lyckades få hotellpersonalen att skaffa en låssmed som öppnade skåpet, och kom flåsande efter oss andra till flygplatsen. Vi kom alla med flyget. Osams var vi redan innan detta hände. Två av oss satt tillsammans hela resan, en ensam. Hon är fortsatt ensam vad oss andra två beträffar. Vi har fortfarande varandra. Inte enbart på grund av den här händelsen.

Jag har tagit konstiga bilder av månen. Hundarna vaknade men gick raskt tillbaka till sovfilten på köksgolvet.

Mina glasögon är sneda. Skulle behöva nya. Det får räcka med att jag faktiskt har betalt de nya hörapparaterna och får dem nästa månad. Terapeuten ska också ha betalt, och jag ska åka tåg till Uppsala... Pengar, pengar.

En av mina dagdrömmar är att jag hittar på något att sälja eller göra och får massor av pengar. Jag kan betala alla mina registrerade skulder, och alla andra dessutom. Och det blir pengar över.

Jag kan köpa ett litet hus på landet, med vedspis, fint badrum och toa inomhus, tvättstuga, öppen spis, ved i uthuset. Ett plan, inga trappor – jag är snart för gammal för sådana. Jag skaffar också den där nya bilen jag alltid drömt om, liten och snabb med mig som första ägare. Inga problem att ha råd med tankning, skatt och försäkringar och allt annat som hör till. Garage har jag förstås.

I huset finns också ett arbetsrum. Ett skrivrum, där jag har en bra dator och skrivare, böcker, skön läsplats i bekväm fåtölj. Jag har nog en platt-TV, i ett annat rum, kanske där öppna spisen är, i det sk vardagsrummet. Huset har ett rymligt kök med stort matbord och plats för 8-10 personer, bra spis och kyl/frys, arbetsytor och ett vackert och skönt trägolv med värmeslingor under. Ingen diskmaskin. Värme även i badrumsgolvet. I vardagsrummet har jag också en bra musikanläggning, många skivor och bra högtalare.

Jag tror att jag har bergvärme, när jag nu ändå fantiserar. Lika bra att vara miljömedveten och spara pengar på att inte betala elkostnader för uppvärmning. En källare finns där också, med plats för viner och annat som mår bra av att förvaras lagom kyligt. En stor klädkammare som jag kan gå in i, för skor och kläder. Ett ganska stort sovrum med två stora sköna sängar, Tempur-kuddar och lagom tjocka täcken, tunnare för sommaren.

Jag har mina tavlor på väggarna, bra lampor på många ställen i rummen, egentligen bara en taklampa, den med lagad glasskiva, inte för att det är en så bra lampa utan för att jag gillar den. Trasmattor på golven. Inga gardiner för fönstren, jag vill se rakt ut i naturen som omger huset. Skog och vatten lite längre bort, gräs, buskar och träd närmare huset. Ingen paradgräsmatta, men lite halvt om halvt äng med diverse blomster på sommaren.

Min katt trivs bland humlorna och jagar verkliga och inbillade möss. Hundarna kommer och hälsar på när husse och matte är bortresta, och trivs med katten och mig. Här finns också en skön plats med utemöbler för samvaro utomhus. Och lite längre bort klädstreck eller torkställning för tvätt. Kanske en liten båt i sjön/havet därborta, eller åtminstone möjligheter att ta ett morgondopp utan att behöva gå så långt.

Frysen är full av vilt och fisk, bär och bröd. Handlar gör jag bara när jag måste fylla på mjölk och andra förskvaror. Ett rum i huset är avsett för alla mina böcker till Bokbörsen, jag fortsätter att sälja böcker där. Och här finns också alla fynd från loppisar och auktioner som jag inte omedelbart vet hur jag ska använda själv, eller som jag kanske ska sälja. Dessutom rymmer huset ett gästrum, med skön säng för den som kommer och hälsar på, och inte sover i mitt sovrum.

I den här drömmen är jag förstås frisk, och jag är inte spelmissbrukare, jag klipper håret hos en duktig frisör. Jag tycker bra om mig själv och har vänner som bryr sig om mig, har kanske t o m dig som jag älskar. Åtminstone ibland. På besök.

Jag skriver regelbundet och har snart fått till en bok som förlaget x är intresserade av att ge ut. Jag är stolt över mig och det jag gör. Mitt självförtroende är numera gott, utan att jag därmed förhäver mig!!

Dagdrömmar. De är understundom trevliga att ägna sig åt.

2 kommentarer:

  1. Kul att du hittade till min blogg.

    Visst är det underbart att drömma. Även i mina drömmar finns ett hus, men ett rum som bara är mitt, tillägnat skrivandet.

    SvaraRadera
  2. Hoppas vi får våra hus en gång!

    SvaraRadera