torsdag 10 mars 2011

etiketter

F-n vad jag tycker illa om etiketter på människor - nyss läste jag ett inlägg i en blogg som jag hittills följt med nöje om att "alla pensionärer alltid gör si eller så". Jag blev arg, jag är pensionär - också - och kanske gör jag och massor av andra (däribland bloggaren ifråga) samma sak som "alla pensionärer". Men varför i allsin dar vara så korkad att man hävdar att alla pensionärer gör något?

Alla, alltid och aldrig är ord som sällan har någon täckning. Åtminstone enligt mina erfarenheter.

Undrar varför jag blev så tvärarg? En anledning är nog att jag faktiskt upplever att etiketten "pensionär" ofta står för något antingen förklenande, vad heter "patronizing" på svenska?, något som antyder att den som gör något eller säger något om/till pensionären är större, starkare, vackrare, klokare etc. Ofta är det sant - men det är inte kul att vara i den mottagande änden.

Även som pensionär vet jag t ex att jag ska byta underkläder och tvätta mig - jag minns hur en då (för sådär 25 år sedan) välkänd och ibland kolerisk skribent och pensionär var legitimt upprörd över Socialstyrelsens goda råd till nyblivna pensionärer...

Det här lilla blogginslaget var inte av den kalibern, men ändå retade det mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar