lördag 19 mars 2011

Helgsyssla

Dagens (lördag, 19 mars) skrivpuff – skriv om en helgsyssla...

Det (skrivandet just nu) är ju en helgsyssla, en annan är för min del att göra i ordning en ”avlagd” dator till sonen, den (datorn) ska tömmas på allt utom relevanta program etc. Någon form av städning blir det nog också, två långhåriga cocker spaniels som är ute i snö blandat med väglera gör det nödvändigt...

En annan syssla – är det detsamma som sysselsättning? – är att grunna över gårdagskvällens syssla, internetspel, igen. Ett spelande som enbart gick med förlust och innebär att det blir svårt att klara månadens utgifter. Hur ska det gå till? Var ska pengarna tas? Grunnande hjälper nog inte...

Var det inte så förr i tiden, att man faktiskt inte sysslade med något just under helgen? Vilodag kallades ju söndagen och att arbeta då var närmast syndigt. Säkert gjorde man någonting, för det var lika syndigt att sitta ”med armarna i kors”, dvs inte göra något nyttigt.

Kvinnorna lagade säkert mat, och diskade och plockade undan, då som ofta nu. Och de stickade kanske, eller lagade kläder, stoppade strumpor med en sådan där stoppsvamp av trä inkörd i strumpan. Ännu längre tillbaka spann de garnet de använde, och vävde tyget eller mattor för de kalla golven. Golven i mitt hus är kalla än idag, och täckta så gott det går av trasmattor.

Helgsyssla? Något jag inte gör till vardags? Det är svårt att skilja på vardag och helg när man som jag inte längre har något avlönat arbete, jag har helg hela veckan. (Hatar etiketten ”pensionär” och gör allt för att undvika att använda den om mig själv och om andra.)

Jag läser mycket, var igår in till biblioteket och kom hem med en härlig hög olästa böcker. Jag bloggar, kollar tidningarna och försöker hänga med i vad som händer i världen (utan att titta på TV, det har jag nämligen ingen). Jag löser sudoku (vet aldrig om jag stavar det ordet rätt). Eller oftast, försöker lösa. Jag skrivpuffar, och skriver emellanåt en av Ann Ljungbergs skrivövningar. Jag dagdrömmer. Jag våndas. 

Allt det där gör jag varje dag, helg eller inte. I stolen på bilden sitter jag INTE, den var skön ett ögonblick i veckan, men inte just nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar