tisdag 5 oktober 2010

Skam och skuld?

Har just läst Marta Cullberg Weston´s bok "Från skam till självrespekt" - gör det du också!

Det som fastnar är ett citat från Nietzsche: Kärnan i frigörelse är att inte längre skämmas inför sig själv...

Skam känner du inför den du är, skuld inför det du gör. Skillnad som  inte alltid är så lätt att se - eller känna.

"Skamfilad" är ett ord jag gillar (fast jag ogillar det ordet står för) - för mig betyder det att vara nött och  kanske nernött av skam, som kanske dessutom inte är din egen utan en skam du har ärvt.

Läs boken och se vad du behåller som viktigt för dig.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har den boken, men ännu inte läst den. Håller just nu på med Ditt inre centrum av samma författare. Har du läst Skamfilad av Göran Larsson? Annars rekommenderar jag den varmt. Ha det gott! /Anne

    SvaraRadera