söndag 17 oktober 2010

frostnupen skog

Idag var jag och grannfrun i skogen 4 timmar och plockade svamp - trattkantareller, gul och svart trumpetsvamp och vanliga gula kantarelller. Alltihop lite frostigt, det var -5 grader i natt och inte mycket varmare när vi kom ut vid halv 10-tiden. Men det var skönt, vackert, kändes nyttigt på alla vis, Det tog tre timmar att rensa de två fulla svampkorgarna, och nu är köksgolvet täckt av gamla lakan med svamp som förhoppningsvis ska torka framför vedspisen.

Apropå vedspis, det där mindre torpet med dylik som jag längtar efter kanske är inom räckhåll - om de som kanske vill hyra det här huset verkligen vill det, och värden sedan vill hyra ut det hus som var tänkt för dem, till mig. Om och om omigen... Jag får snart veta vilket.

Husdoktorn gav mig något som tar udden av mitt nedstämda humör - och kanske en kontakt med någon att prata med - det är snart november och ännu svartare utanför fönstren, jag vill ladda någon sorts energi för den tiden! Jag lär väl märka hur det går med den saken, också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar