fredag 21 januari 2011

grå fredag - också

Idag städar jag och lagar mat, paketerar bok och försöker passa postbilen. Grått ute och ganska så grått även i själen.

Skriver el-logg - och har extra filt i sängen. Priset för december var 181 öre per kwH (eller hur det nu skrivs). Rekord hittills - vad januaripriset blir vet vi inte ännu. Elräkningen per månad är nästan lika hög som hyran = FÖR HÖG!

Jag är gnällig idag. Trots att jag glatt mig åt strömstaren i ån... Han eller hon lär vara specialdesignad för att kunna hoppa i vattnet utan att omedelbart flyta upp - lär inte ha de håligheter i skelettet som andra fåglar har - och därmed kan han leta en liten stund på åns botten efter de långa husmaskar han äter. En holländsk forskare lär ha kommit fram till att även vi människor kanske skulle äta insekter (maskar är nog inte insekter, men ändå) - och om maten i världen tar slut lär vi väl göra det! Känns dock inte lockande som framtidsperspektiv. Jag behöver förmodligen inte bry mig om detta, eller skulle jag "indignez-moi" när den möjliga framtiden kommer, trots att jag då inte längre lever?

Jag fascineras av den 93-årige fransmannen som skrivit 13 sidor text - eller var det 13 totalt och bara 9 text? - och fått detta att bli en säljsuccé på Amazon t ex. Skriften går att ladda ner från nätet, 9 sidor franska klarar jag nog.

Även om det bara är jag själv som läser det jag skriver (till skillnad från Stephane ovan) så tror jag att det gör gott att skriva.  Bilden: snö innan den föll för andra gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar