torsdag 12 mars 2009

Glaukomblogg

Vad gör ni som får läsare? Jag har inte skrivit på ett tag - har varit i huvudstaden med min man som besökt diverse läkare - men inte är det någon som läst mina inlägg medan jag varit borta från datorn... Fast, en bild av hängande snö har jag fått införd i Sala Allehanda i alla fall, alltid något! Faktum är att det inte är kul att skriva enbart för mig själv - gärna såge jag att någon annan också tyckte det var roligt att läsa.

Veckan har varit tung, en älskad systerdotter som ännu inte fyllt 30 har fått diagnosen glaukom - bra att hon ville ha nya glasögon och kom till läkare för något som inte var som det skulle - men det är trist. Kanske inte så katastrofalt som det lät allra först men ändå. Och här sitter jag och gnäller för att ingen läser mina ord!

Eftersom det finns anledning att tro att det kan vara en genetisk sjukdom ska vi nu i släkten låta kolla våra ögon - det jäkliga med grön starr är att den inte har några särdeles symtom innan det är för sent att göra något - och runt 40 000 i Sverige drabbas varje år! Idag är för övrigt Världsglaukomdagen - vilket namn, men ändå! Kolla synen - det kanske är något som inte är bra! Och om det är så, så går det att göra något åt det innan det är för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar